HR tippek profiknak

Mindennapi tapasztalatok, amit az iskolapadban nem tanítanak...

Miért nincs elég munkavállaló -2: A pletyka
Avagy: milyen a céges brand?

pletyka-info.jpg

Bizony, nem mindegy, mit gondolnak rólad a városban, a faluban, az országban. A pletyka sokszor előrébb jár, mint te, vagy a marketinged, amit ki szándékozol nyomni. Az emberek beszélnek. Közösségi fórum a kocsma, a bolt, de még az utca is, egyre-másra jelennek meg cikkek, írások, kommentek cégekről, így egyáltalán nem mindegy, rólad milyen hírek keringenek. És akkor a suttogó marketingről még nem is beszéltünk részleteiben. 

Egy új ügyfelünk nemrég keresett meg bennünket azzal, hogy fizikai munkásokat keres adott munkára- egy részüket állandóra, egy részüket viszont csak idény jelleggel, de míg a szomszéd céghez jelentkeznek egyre-másra, addig hozzá nem igazán. Így hát nyakunkba vettük a települést -  kérdezősködtünk, érdeklődtünk itt-ott, beszélgettünk emberekkel. 

Eredmény: mindenki ismerte a céget, de nem volt jó híre. Mi több: majd' minden családból dolgozott már egy-egy ember a cégnél, s szinte menekültek onnan. Adta magát, hogy mélyebbre ássunk, s megtudtuk, a cégnek nemhogy nincs jó híre, de amilyen pletykák közszájon keringenek, bizony, minden próbálkozást keresztül húznak. Aki csak teheti, máshol keres állást, hajlandóak vállalni inkább a buszozást, mert (idézem): " a szomszéd mondta, hogy úgy bánnak az emberrel, mint a kutyával, a fene se akar olyan helyen dolgozni, ahol nem veszik ember számba az egyszerű melóst". Erre mit lehet mondani? Én se dolgoznék szívesen olyan cégnél, ahol átnéznek rajtam, s egy senkinek érzem magam.

Gondoljunk csak bele az egyszerű melós helyzetébe: 

...nem vagyok iskolázott, már általános iskolában is rossz tanuló voltam, nem volt sikerélményem, kudarcot kudarcra halmoztam. Most van egy kis családom, ott én vagyok a családfő, nekem kell eltartanom őket, így végre már van felelősségem, tartásom. Büszke vagyok arra, hogy tisztességes melós vagyok, igaz, egyszerű ember, nem is keresek túl sokat, de rendes embernek tartom magam. Majd jön valaki, aki üvöltözik velem, nemhogy ember számba nem vesz, de még a maradék önbecsülésemet is elveszi...

Sok helyen hallani ilyet. Lehetünk mi kiművelt mesterelmék, akik tudják saját területük minden csínját - bínját, de megnéztük, hogy a közvetlen csoportvezető vajon mit csinál? Sokszor ez a probléma: egy rosszul megválasztott csoportvezető, műszakvezető, vagy közvetlen gyártásirányító bizony, tönkretehet mindent, amiért dolgoztál. Ha nincs eszköztára ahhoz, hogy hogyan bánjon az emberekkel, vagy nem fordítasz különös figyelmet a dolgozói rétegre a cégednél, bizony, ez lesz az eredmény. Persze, nem mindig a közvetlen vezető a ludas, van, hogy feljebb kell keresni a problémát. 

Egy szó, mint száz, egyáltalán nem mindegy, hogy a cégednek milyen híre van. Lehetnek a számaid tökéletesek, lehetsz csili-viri minden szinten, de ha az emberekkel nem a megfelelő módon bánsz, ha nem fordítasz figyelmet a lojalitásra, a vállalati kultúrára, a kommunikációra, s nincsenek a vezetőidnek meg legalább az alapkompetenciái ahhoz, hogy vezető lehessen (és itt nem arra gondolok, hogy ő volt a legjobb a csoportban, ezért emelted ki), akkor bizony nagy esélyed van arra, hogy valami félrecsúszik, hogy az emberek elégedetlenek lesznek. Elég egy elégedetlen munkavállaló ahhoz, hogy kibeszélve-felnagyítva az őt ért "sérelmeket" olyan rossz hírét keltse a cégnek, ami elég ahhoz, hogy ne akarjon ott dolgozni senki. 

Mit tehetsz egy ilyen helyzetben? 

Nos, egyrészt muszáj kezelned közvetlen cég szinten az embereket, ilyenkor jön a képbe a lojalitás és attitűd mérés és fejlesztés, a középvezetői kommunikáció és vezetői kompetenciák fejlesztése, valamint olyan programok szervezése, amelyek befelé is, kifelé is azt mutatják, hogy "FONTOS VAGY". Ki kell építeni a vállalati kultúrát, meg kell tanítani a munkatársakat arra, hogy mit és hol lehet kommunikálni, meg kell nézni, a megfelelő emberek vannak-e a megfelelő helyen, és igen, rendezni kell a béreket és egyéb juttatásokat. Ilyenkor jönnek képbe az iránykijelölő workshopok, bizonyos szerveztfejlesztési elemek, esetleg komplex szervezetfejlesztés. Van, hogy ilyenkor egy-két vezetői coaching sem árt -  attól függően, hogy hol a hiba. Ezt egy szervezeti diagnosztika szépen megmutatja, de sokszor erre sajnálják a cégek az időt és a pénzt. Pedig ezzel rengeteg időt, s annál is több pénzt spórolhatnának a későbbiekben. Mert hát ugye minden mindennel összefügg.

Nyilván, ha rendezted a soraidat  - illetve azzal párhuzamosan -  érdemes újragondolni a céges brand-et, s elkezdeni a brand építést. A kommunikáció kifelé is, befelé is egyaránt fontos. 

Tehát ha nem mennek hozzád dolgozni, de a szomszéd céghez igen, akkor nézz szét, s fülelj, hogy mi hír a nagyvilágban, ott lesz a miértekre a válaszod. Ilyenkor biztos, hogy a Te céged a hunyó. 

Persze, van, hogy nem erről van szó, de ezt majd a következő írásban boncolgatjuk:) Szóval: folyt. köv. 

D.M.

A bejegyzés trackback címe:

https://hr-tippek-profiknak.blog.hu/api/trackback/id/tr4514009194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

HR tippek profiknak

A HR területe kényes terep: az itt tevékenykedőknek nem elég a szakmai felkészültség: egyszerre kell pszichológusnak, szervezetfejlesztőnek, trénernek, coachnak, s a legjobb politikusnak lennünk. A blog célja olyan, iskolában nem megszerezhető tudásanyag, útmutató megosztása, amely a mindennapi munkát, s a területen meghozott döntéseket hivatott segíteni.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása